Jack Wiersum overleden

Jack kwam al op 9 jarige leeftijd bij het fanfareorkest waar hij de bugel bespeelde. Een flink aantal jaren later was hij uitgekeken op dat instrument en maakte hij de overstap naar de drumband. De grote trom werd zijn instrument, daarop kon hij zich uitleven. Vele jaren bestond er een band met een muziekvereniging uit het Duitse Bösel.

Sint Caecilia ging naar Duitsland maar de vereniging is ook twee keer in Kloosterburen geweest. Jack en Jan Stam sliepen bij een jongen waar Jack schriftelijk contact mee had; Hans Pröit heette hij. Na het avondconcert, kwamen Jack en Jan midden in de nacht thuis bij de ouders van Hans. Het was gezellig geweest en ook in Duitsland hebben ze pils. Jack en Jan lieten zich languit in bed vallen….gekraak….een bons….en daar lagen ze. De deur ging open en Hans, die samen met hen was thuisgekomen, riep: “Was ist löss?”  “Niks,”  zei Jack “Goa moar gauw slap’n”. Jack en Jan besloten om het licht maar niet meer aan te doen om de schade te bekijken…een minuut later sliepen ze. De volgende morgen bleek hoe ze die nacht geslapen hadden. Het matras was aan één zijkant naar beneden gevallen en ze hadden dus de gehele nacht zijwaarts schuin geslapen.

Jack heeft een poos zowel in de drumband als in het fanfareorkest gespeeld. Hij koos uiteindelijk voor het orkest. Hij speelde daar op allerlei slagwerkinstrumenten. Met uitzondering van de laatste jaren, bleef de grote trom zijn hoofdinstrument. Een succesvol onderdeel van de vereniging is het dweilorkest geweest. Een periode van tien jaren waar ook Jack deel van uitmaakte en uiteraard weer op de grote trom. Hij bedacht ook de naam van het orkest. Als je je steeds verplaatst en ronddwaalt dan ben je (in het Gronings) aan het “ omswien’n”. Omdat een dweilorkest dat ook doet, kwam Jack met de naam “De Omwienders” De laatste twee jaren was Jack, mede door wat lichamelijke kwaaltjes, geen actief lid meer. Hij bleef echter lid van de vereniging en werd in 2008 geëerd vanwege zijn 50- jarig lidmaatschap.

Woensdag 24 februari is Jack, op 60-jarige leeftijd, overleden.